Gwy wandelt

dinsdag 22 juli 2014

Mijn Gentse Feesten, dinsdag

Vandaag was het nog eens een Gentse Feesten dag voor mij. Voor mij is dat geen boemelfestijn met luide muziek. Neen ik kies voor andere facetten van de Gentse feesten. Daar is ook een ruime keuze in.

Deze morgen was gingen we kennis maken met de Gentse heiligen. In de Sint-Baafskathedraal, waarvan de toegang achter het groot podium op het Sint-Baafsplein verscholen lag, leidde Monette ons rond. Er zijn verschillende heiligen, die hoewel ze niet in Gent geboren zijn, veel betekend hebben: Amandus en Bavo. Ook Macharius en Lieven. Minder bekend zijn Coleta, en Landoaldus. Onze rondleidster nam ons mee in de legenden die rond deze figuren en hun relieken ontstaan zijn.

Deze middag was ik afgesproken om wat door Gent te dwalen. Dwalen zonder bijzonder doel. We zagen wel waar onze voeten ons door de verschillende feestzones brachten. Dat was dan Sint-Jacobs, de stadshall, de Korenmarkt, de Groentenmarkt, het Veerleplein om dan langs de Vrijdagsmarkt terug naar Sint-Jacobs te gaan. We hebben genoten van de verschillende straatacts.

Deze avond, was ik dan naar een voorstelling geweest. In de kerk van de Paters Augustus vond een vertolking plaats "Franciscus spreekt.". Het was een boeiende evocatie.

Morgen, woensdag wordt het weer een Gentse Feestendag voor mij.

Geen opmerkingen: