Gwy wandelt

zaterdag 26 juli 2014

Lieven Bauwens

Mijn Gentse feesten 2014, zaterdag 26/7.
Vandaag plaats ik de feesten in het teken van de textielindustrie. 

's Morgens een middeleeuws ontbijt in het MIAT. Ik deed wel een toegeving: ik nam koffie bij het ontbijt. In de middeleeuwen kende men hier de koffie nog niet. Er werd toen bier gedronken. De armen dronken tafelbier, de rijken zwaarder bier, abdijbier.
Ik was er redelijk vroeg. Een bovenbuur van me, was er al eerder in de week geweest, en vertelde dat er toen een lange rij wachtenden aanschoof, tot buiten toe. Bij mij, zo vroeg in de ochtend was dit niet het geval. Er waren een 20-tal mensen aan het wachten voor de opening.
Een ticket kopen, en dan bediening aan tafel door mensen die zich aangekleed hadden als meiden en knechten uit de XIXde eeuw. Een maitre d'hotel kwam rond en vulde desnoods aan.
Na het ontbijt bezocht ik nog de tentoonstelling 'Straffe gasten' over mensen die in de Gentse textielindustrie kwamen werken, en hier blijven plakken zijn.
Mijn bovenbuur had trouwens groot gelijk, toen ik het MIAT verliet, schoof er een lange rij wachtenden aan. 

In de namiddag ging ik dan met Gandante op wandel.
Het was wat men noemt een belevenis-wandeling. Onze gids was Lieven Bauwens. Onze verteller was gekleed als de industrieel, zoals het standbeeld op het Lieven Bauwensplein. Hij leefde zich volledig in zijn rol in. En vertelde hoe hij eerst bij zijn pa werkte, en zo naar Engeland trok om te weten te komen, hoe die Engelsen van huiden veel sneller leer konden maken, dan de leerbewerkers op het vasteland. Hij werd getroffen door de textiel. Daar zag hij een manier in om rijk te worden. In Gent waren er toen wel katoendrukkerijen, maar de geweven stoffen werden ingevoerd. Lieven zette een handel in koloniale waren op, en zo wist hij ook de Mule Jenny naar het vasteland te smokkelen. Hij kankerde op de politici, en lapte veel aan zijn laars.Maar hij wist zaken te doen.
Nu goed ... Ik ga Lieven zijn verhaal niet na vertellen. We waren om zo te zeggen in Gent tijdens het ontstaan van de fabrieksnijverheid en de teloorgang van de huisarbeid.
Het was de moeite waard zo een belevenistocht mee te maken.

Deze zaterdagavond heb ik dan mijn Gentse feesten editie 2014 afgesloten met de viering in de Sint-Michielskerk.
De laatste dag van Gentse feesten is weliswaar morgen, maar ik kies zondag voor een grensoverschrijdende natuurwandeling.

Geen opmerkingen: