Gwy wandelt

zaterdag 28 juni 2014

Wandelroute HOGE WAL

Je  kent die zeshoekige bordjes wel, waarmee de provincie wandeltochten aanduidt. Elk van deze tochten heeft een peter of een meter. De peter/meter stapt geregeld de route na om te kijken of er geen borden ontbreken, of  er geen borden aan het zicht onttrokken zijn, of er geen belemmeringen zijn, kortom of iemand die de wandeltocht wil stappen voor geen onaangename verrassingen komt te staan.
Zo ben ik de peter van de Hoge Wal wandelroute. Die tocht bewandelt Ertvelde en Kluizen.
Zij vertrekt aan de sporthal De Hoge Wal gelegen tussen Ertvelde en Kluizen. De afstand is 11 kilometer. Vandaag zou ik die stappen.
Op weg van de bushalte aan de Vaartstraat zag ik al wat bordjes. Door die in tegengestelde richting te volgen kwam ik zo aan het startpunt. Bij de sporthal staat een infobord waarop de totale tocht uitgetekend is. Ook een verkorting staat er op. Ingekort is de wandelroute 7 kilometer.
De wandelroute brengt ons doorheen de bunkergordel naar Kluizen. De bunkers, in 1918 in opdracht van de Duitsers opgetrokken, zullen we ook later in de wandeling zien. Kluizen biedt wat horeca, maar als je ergens binnen wil, dan moet je vooraf wel op de openingsuren letten.
Verder langs de Schildekensstraat komen we aan het spaarbekken, dat we links van ons laten. Rustig en vredig is het hier. Als gezelschap merels, leeuweriken, haasjes en konijnen. Langs Tervenen terug, passeren we ook het biermuseum, om dan naar het hoogtepunt van de tocht te gaan: de Hoge Wal. Dat was een motte, een kunstmatige heuvel, het opperhof waar de burggraaf woonde, terwijl de gewone knechten op het neerhof leefden. Het was een houten gebouw, maar de heuvel is door de groendienst van de gemeente in ere hersteld. 
Voila, de tocht is gestapt en ik kan met een gerust hart in het systeem OSYRIS melden, dat er geen problemen zijn.
Voor mijn fotootjes klik hier.
Voor de wandelingen van toerisme Oost-Vlaanderen, klik hier.

Geen opmerkingen: