Gwy wandelt

zondag 29 juni 2014

Lieven op wandel

2014-06-29 Livinustocht
Een aparte tocht is de tocht die door de Livinusstappers ingericht wordt.
Lopers en wandelaars worden met een autobus naar Gent gebracht, en lopen, dan wel wandelen naar Sint-Lievens-Houtem.
Dat is 31 kilometer. Het is ook mogelijk minder te stappen en te starten voor 19 km in Gontrode, dan wel voor 12 km vanuit Oosterzele.
Het is een historische tocht.
Ooit stapten de Gentenaars ieder jaar op bedevaart van Gent naar Sint-Lievens-Houtem. in de XVI-de eeuw schafte Keizer Karel die tocht af. Sinds het begin van de XXI-ste eeuw wordt die tocht alweer ingericht.
De wandeling vertrekt aan de Sint-Baafsabdij. Dat is op nog geen 3 minuten, vanwaar ik nu verblijf. Toen ik eraan kwam was er al een andere wandelaar, een Ijsetripper. Toen we elkaar goede dag zegden kwamen de autobussen uit Sint--Lievens-Houtem aan. Eerst de Livinusrunners, dan de Livinusstappers. Ik kreeg mijn enveloppe met richtlijnen en consumptiebonnetjes, en ook nog een zakje met een appel en een soort Mars.
De eerste kilometers legden we in groep af. Vanaf de Moscoubrug was de wandeling uitgepijld. Dan kon ieder op zijn eigen tempo verder wandelen en de geel-zwarte pijlen volgen. We waren in de regen gestart, maar na een kwartuurtje was dat gelukkig voorbij.
De bevoorrading was zeer goed geregeld. Soms moesten we een bonnetje afgeven, soms was het gewoon vrij. We hadden een grote rust in Gontrode en in Oosterzele.
De wandeling was mooi en afwisselend. Soms langs macadam, soms langs leuke paadjes, waarbij ik vooral een mooi stuk uit de bunkerwandelroute onthou.
De hele tocht heb ik samen met de man gestapt, die ik bij het begin tegenkwam. Het werd dan ook een babbelwandeling, waarbij we niet alleen wandelervaringen, maar ook levenservaringen uitwisselden.
Onder een stralende zon, op het einde, op de markt in Sint-Lievens-Houtem scheidden we. Hij werd opgehaald, en ik had nog ruim de tijd vooraleer ik een lijnbus naar Gent had. Ik kon dan ook in het Stamcafé en café Pallieter lang blijven zitten, om dan nog eens op de markt naar de show met halflingers te gaan kijken.
Klik hier voor mijn foto's.
Klik hier voor de website van de wandelclub.

Geen opmerkingen: