Gwy wandelt

donderdag 8 mei 2014

Mons = Bergen

Vandaag waren we met zo een vijftien onthalers van de Sint-Baafskathedraal te Gent op uitstap in Mons, in Henegouwen.
Urbain en Monette hadden een en ander voorbereid en namen ons mee door de hoofdstad van Henegouwen, tevens de stad van Elio di Rupo. We bezochten de markt met zijn stadhuis en aanpalende renaissance-gebouwen. Om zeker een jaar vol geluk te hebben streken we met onze linkerhand over het aapje dat daar aan de muur van het stadhuis bevestigd is. Daarna stapten we naar de Eglise Sainte-Elisabeth , een gotische kerk die na een brand in barokstijl herbouwd werd. De kerk heeft een typische toren, die we trouwens later op de dag, als we op het hoogste punt van Bergen stonden, duidelijk in het panorama konden herkennen. Ik vertel niet alles, Urbain leidde ons via verschillende bezienswaardigheden.
Dan was het tijd voor het middageten, in een restaurant op de markt. Ik was bij degenen die voor de parelhoen gekozen hadden. Anderen gaven de voorkeur aan zalm.
Na de middagmaaltijd trokken we de berg op. Onze groep splitste zich. Een groepje ging te voet de berg op, een andere groep nam de bus rechtstreeks naar de collegiale kerk van de Sainte-Waudru.  Die kerk munt uit door de manier waarop zij de informatie over de kunstwerken en de geschiedenis van de kerk voorstelt en aan het publiek laat zien. We bezochten er ook de schatkamer.
Later bezochten we wel een bijzonder museum: Musée François Duesberg. We werden door de baron zelf ontvangen en die man leidde ons rond door de unieke verzameling pendule-uurwerken en ander uniek porseleinen en zilveren vaatwerk .
Daarna gingen we nog een koffie drinken en namen we weer de trein om naar Gent terug te keren.

Bergen is in 2015 de culturele hoofdstad van Europa. Dat zagen we aan de vele werken die er bezig zijn. Ze bereiden zich goed voor. Meerdere oude gebouwen staan in de steigers en er komt een nieuw treinstation.
Volgend jaar zal ik zeker weer eens naar Bergen trekken. Info over Bergen in 2015 staat op de website “ www.mons2015.eu
Ik had mijn fototoestel niet mee, maar hier vind je enkele foto's die ik met mijn mobieltje nam.

Geen opmerkingen: