Gwy wandelt

zondag 22 december 2013

Marche de Noël

Op 21 december 2013, de dag dat de winter begint,  naar Namen. Het is wel een hele treinreis er naar toe. Maar daar is dan ook een goede reden voor. Er is ginder een wandeltocht, een tocht waarbij de binnenstad wordt aangedaan, met de uitgelaten feeststemming van de kerstmarkt.
Ik wou er niet te vroeg aan beginnen, kwestie van Namen ook in kerstverlichting te zien.
Aangekomen dwaalde ik eerst wat rond, vooraleer me naar de startzaal te begeven. Ik schreef me in, en besloot om toch eerst te eten. Boudin noir met aardappeltjes en appelcompote voor 6 €. Dat is toch geen geld.
Goed gespijsd kon ik dan aan de tocht beginnen. Eerst wat door de oude stad, en dan stapten we naar het dorp Bouges Grand Feu. Een goede klim. Voor zoiets komen we ten slotte graag bij onze Waalse vrienden wandelen. Een klim die beloond werd door prachtige panorama's over de Maas.
We zakten terug af naar de Maas. We bewandelden even de oevers en dan weer naar boven. Naar de citadel nu. Wandelen door die oude vesting en dan ineens in de voorbereiding van een cyclocross terecht komen. Van contrast gesproken. Ik overdrijf niet als ik zeg dat de citadel altijd de moeite van het bewandelen waard is. Nu zeker. Want bij de afdaling was het al donker geworden.
In een zeer drukke binnenstad eindigde dan de tocht.

De laatste tijd publiceer ik geen fotoreeksen meer. Dit keer heb ik het wel gedaan. De kerstverlichting was mooi om zien, maar kon ik niet goed vast leggen. De meeste foto's zijn dan ook van het gedeelte overdag, toen het nog klaar was. Klik hier.
De website van de inrichtende wandelclub is: http://wallonianamur.eu/.
Een andere Naamse wandelclub richt op 12 januari 2014 haar Marche de la Citadelle in. De tocht van 'Les Spitants de Namur' is altijd de moeite waard.

1 opmerking:

rene depuydt zei

Prachtige fotos Ghuy,genoten van Namur!