Gwy wandelt

maandag 21 juli 2008

De vergane glorie van de abdij van de els

Even een paar vertalingen om te beginnen. De els noemt in het Engels the alder. Het franse woord ervoor is Aulne.
Toen ik in la Thudenie, dit is de streek van Thuin op wandel was, kwam ik daar ineens ruines tegen. Op zichzelf niet vreemd. Er zijn meer ruines. Maar nu werd ik getroffen door de naam. Het zijn de ruines van de abdij van de els. Vroeger heeft hier aan de Samber een grote abdij gestaan. De resten ervan zijn nog altijd opzienbarend. Het moet geen kleine abdij geweest zijn.
Het is niet vreemd dat er aan de Samber veel elzen groeien. Hier hebben de elzen hun naam gegeven aan een abdij die in de 7de eeuw gesticht is. Er waren hoogtepunten en dieptepunten in de geschiedenis van de abdij.
De abdij heeft het ancien regime niet overleefd. De abdij is in brand gestoken in de Franse revolutie. Een instelling die ooit een streek tot ontwikkeling bracht bleek nu verdere vooruitgang in de weg te staan, en had de haat en de woede van een verknechte bevolking opgewekt.
Nu vormt het erfgoed.
Voor mijn voettocht die ik in het land van Thuin aflegde, klik op mijn artikel over de 100 km van Binche hier.

Geen opmerkingen: